Meer te weten komen over het praktijkgerichte programma? Vraag een demo aan!

THEMA Foodtruck

Lesuren
18 – 20
Categorie
Thema

Thema  Foodtruck

 

Lengte: + 18 uur

Inhoud

De nieuwste rage op het gebied van alles eten en drinken; de foodtruck! Leerlingen starten een eigen foodtruck – of ze gaan voor een ‘standaard’ foodtruck met een frietje en hamburger of een hele verassende foodtruck met vegan wraps, halal kip of gezonde smoothies – dat ligt helemaal aan de leerlingen! 

Een foodtruck is een mobiel restaurant op wielen. Jaren geleden waren foodtrucks zeldzaam en nauwelijks te vinden. Maar tegenwoordig zijn foodtrucks bijna niet meer weg te denken op festivals, evenementen, feesten, bruiloften, verjaardagen, of feestjes.

 

Het Thema Foodtruck is een lesmodule die leerlingen stap voor stap een eigen foodtruck laten opzetten; van het soort gerecht tot de naam, van een logo tot de verpakking die gebruikt wordt, etc. Leerlingen gaan in dit Thema op een praktische wijze aan de slag met opdrachten en vraagstukken voor Vernieuwend Eten, een fictieve opdrachtgever. Met activerende opdrachten worden leerlingen ondergedompeld in de context en de wereld van foodtrucks. En wie weet? Misschien zitten er bij jou in de klas leerlingen die de uitdaging aan gaan om insecten te gebruiken?! 

 

Elk Thema heeft een omvang van 18 lesuren en bestaat uit acht taken. Elk Thema is hetzelfde opgebouwd: leerlingen maken in de eerste taak kennis met de opdrachtgever en vormen een team, vervolgens gaan ze praktisch aan de slag voor de opdrachtgever: Vernieuwend Eten. In taak vijf ontvangen leerlingen een vraagstuk waar ze aan gaan werken en ronden in taak acht het Thema af met een oplevering en terugblik. 

 

Maak kennis met de opdrachtgever 

Leerlingen gaan aan de slag voor het vooruitstrevend bedrijf ‘Vernieuwend Eten’. Dit bedrijf richt zich op de toekomst van de voedselindustrie: Wat eten we in de toekomst? Hoe eten we dan? Welke voedingsmiddelen kunnen we dan nog gebruiken? Wat is de impact op de gezondheid en het milieu? Gedurende het Thema worden leerlingen meegenomen door Sem, leidinggevende bij de afdeling R&D bij Vernieuwend Eten. 

Projectmatig aan de slag

In Thema’s gaan leerlingen aan de slag met een vraagstuk, dit doen ze volgens een projectmatige aanpak. Hierbij doorlopen ze de fases: Voorbereiden, Inleven, Bedenken, Maken en Opleveren.

Per fase zijn er opdrachten en werkvormen die leerlingen op een gestructureerde wijze helpen om tot een succesvol eindresultaat te komen. Deze structuur wordt ook aangehouden bij de Projecten van Dubbelklik. Dit maakt Thema’s een ideale opstap naar het werken met Projecten.

Dit lesmateriaal is beschikbaar.

Gratis inzage aanvragen!

Als u gratis inzage wilt in de bovenstaande module, vul dan de onderstaande gegevens in.
We zorgen dat u binnen korte tijd gratis toegang hebt tot de gewenste module.