Maak onderwijs van je projecten.
Vrijheid én structuur voor de leerlingen bij projectgericht leren
Voordeel
Je wilt graag aan het werk met je eigen projecten (met misschien wel een externe opdrachtgever). Maar waar haal je de tijd vandaan om dat goed op te zetten? Je wilt je leerlingen nl. wel goed begeleiden. Dat begrijpen we en daarom ontwikkelde wij een uniek concept waarmee je structuur biedt aan de leerlingen en tegelijk vrijheid kunt geven om hun eigen oplossing te bedenken. En daarbij ondersteunen wij jou als docent.
Het unieke Dubbelklik concept helpt je om van projecten jouw onderwijs te maken!
Hoe doe ik dat
Het unieke Dubbelklik concept voor Projecten bestaat uit verschillende fasen: voorbereiden, inleven, bedenken, maken en opleveren. Om er voor te zorgen dat leerlingen naar de volgende fase komen zijn er ‘stapstenen’ (‘tools’) ontwikkeld. Zo krijgt de leerling structuur de structuur die hij / zij nodig heeft, maar ook de vrijheid om een eigen oplossing voor het vraagstuk te bedenken.
Inspiratie
Wil je graag aan de slag met eigen projecten (met een eigen
Opdrachtgever)? Dan kan het Dubbelklik-concept voor Projecten je helpen om het goed te laten verlopen.
Dat geeft jou rust en tijd om je te focussen op de (begeleiding van de) leerlingen. Je leerlingen ervaren de vrijheid om hun eigen keuzes te maken en tegelijk de structuur zodat ze weten wat ze moeten doen. En dat terwijl jij de regie houdt!
Bekijk de documenten en de video’s en je weet meer.
Voor het uitvoeren van een project zijn (praktische) vaardigheden
nodig. Speciaal daarvoor ontwikkelde Dubbelklik een flink aantal Skills. Deze Skills zijn voorafgaand of tijdens een project in te zetten.
De docent heeft de gelegenheid om direct lesmateriaal aan de leerling te koppelen. Op deze manier is maatwerk per leerling mogelijk.
Voordelen
Dubbelklik voor Projecten zorgt er voor dat jou projecten op rolletjes lopen. Hoe?
Tijdens het werken met projecten wordt er vaak (deels) gestructureerd gewerkt vanuit een vraagstuk. De leerlingen doorlopen verschillende opdrachten om uiteindelijk het (voorgeschreven) resultaat op te leveren.
In de Thema’s van Dubbelklik bedenken de leerlingen een oplossing voor een externe opdrachtgever. De leerlingen worden op een gestructureerde wijze door het proces van projectmatig werken geleid. In het eerste deel gaan de leerlingen aan de slag met het thema, in deel 2 werken de leerlingen aan het vraagstuk. Hierbij worden activerende werkvormen gebruikt.
Er bestaan in onderwijsland nogal wat verschillende manieren om projectmatig te werken. Wij onderscheiden twee manieren: werken met projecten en projectgericht werken.
Bij projectmatig werken krijgen de leerlingen een vraagstuk dat ze moeten oplossen, zonder dat de uitkomst vaststaat. De oplossing moeten de leerlingen zelf bedenken, daar krijgen ze de maximale vrijheid in.
Speciaal voor Projecten ontwikkelde Dubbelklik een fasenmodel. Om te zorgen dat leerlingen makkelijk naar de volgende fase gaan, worden ze geholpen met tussenliggende ‘tools’.
Ideaal dat we Projecten en Skills kunnen combineren, zelfs op leerlingniveau.
Harrie Mutsaers – 2College Durendael
Projectgericht werken heb je niet zomaar geïntegreerd in je lessen, dat kost tijd. Omdat we graag willen dat deze manier van werken een succes wordt op jouw school, biedt Dubbelklik binnenkort twee soorten ondersteuning aan:
Meer weten? We horen het graag!
Ondersteuning
Omdat de docent het onderwijs maakt, vinden wij het belangrijk om docenten te ondersteunen. Dat doen we met handige documenten zoals handleidingen, lesplanningen, antwoorddocumenten en voorbeelduitwerkingen. In onze online platform kun je ook eenvoudige de voortgang inzien, behandelen, beoordelen en feedback geven.
Onze slogan is niet voor niets: Jij voor de leerling, wij voor jou!
Interesse?
Maak onderwijs van je projecten.
Benieuwd naar het praktijkgerichte programma? Vraag dan nu direct de gratis demo aan!